Kiirtoit on üks maailma kiiremini leviv ja kasvav todusektor kogu maailmas. Eelmisel nädalal kirjutasime sellest, et McDonald's on näiteks Hiina turule sisenemisest 1990. aastal pannud riiki püsti enam kui 2000 restorani. Miks meile meeldib kiirtoit nii väga? Kolm loogilist põhjendust, mis võiks seda seletada.

Algatuseks seletame ära, mis üldse klassifitseerub kiirtoidu või rämpstoidu alla: me ei saa siin pidada silmas ainult kiirtoidukettides müüdavat. Rämpstoit on kõik see, milles on nii öelda "tühjad kalorid" ehk need toidud, mis kehale toitaineid, vitamiine ja mineraale ei anna, vaid kaloreid. Ehk siis ka jäätis, kommid, krõpsud, koogid, küpsised, friikartulid, viinerid, limonaadid ja nii edasi, vahendab VeryWell.com.

Miks aga on kiirtoit või rämpstoit meile nii paeluv:

Kiirtoit on odav

Kõige lihtsam ja kiirem selgitus on ka kõige olulisem: Kiirtoit on nii populaarne, kuna tegemist on äärmiselt odava toiduga. Nii kiirtoidurestranid kui selvehalid müüvad räpmstoitu - valmistoitu ja suure suhkrusisaldusega snäkke - suurte allahindlustega ning suurtes pakendites. Viimane fakt on muidugi eriti selgelt tähele pandav USAs, kus igat vähegi ebatervislikumat toiduainet müüakse kilostes ja ka viie kilotes pakkides. Lühikeses perspektiivis on kindlasti odavam neid toite tarbida, pikas perspektiivis aga mitte: tulevased tervisevead ja nende ravi läeb tunduvalt kallimaks, kui varasem sääst.

Kiirtoit on lihtne ja nagu nimi ütleb: kiire

Teine põhjus on nende toitude lihtne tarbitavus ja kiire olemasolu. Ehk siis rämpstoit on kõikjal: igas poes on lisaks oma õigele kohale kõige kiiremini tarbitavad limonaadid, snäkid ja küpsised tõstetud ka kassade ette; tanklad ja putkad tänaval müüvad söögiks vaid kõike seda, mis meile tegelikult hea ei ole. Piltlikult levib rämpstoit ka kohtadesse, kus seda ei ootaks või kus seda tegelikult vaja ei ole. Aga me ikka ostame, sööme ja olme rahul. Samas tervisele ei ole hea süüa söögikorraks krõpsu ja limonaadi. Kiirtoidurestoranide drive-in teenus on aga kogu selle kvintessents, mis on viga tänapäeva toidukultuuril: ei saa olla nii laisk, et ka toidu järele tuleb sõita autoga.

Kiirtoit on soolane, magus või rasvane (või kõik korraga)

Kiirtoit/rämpstoit ei ole mingil viisil eriliselt maitserikas, meid rünnatakse nende söömisel rasvase, soolase või magusa maitsega. Rasv muudab toidu maitse kreemiseks ja siidjaks, suhkur mõjub meie ajule kui kokaiin ja tekitab koheselt refleksi uue "doosi" järele haaramiseks. Sool aga tugevdab kõiki maitseid meile ääretult paeluvaks. Tihti kasutatakse kiirtoitudes nii öelda umami maitseinet ehk näiteks Hiina soola, mis annab ka näiteks 1% sisalduse juures mõnele tootele mõnusa kanamaitse. Samal ajal koosneb see söök suures hulgas "tühjadest kaloritest"!

Maitsed.ee