Möödunud aasta raamatumüügi edetabeli esikümnes oli kaks raamatut, mis rääkisid inimese soolestikust, seedimisest ja tervise toiduga parandamisest. Tippu jõudsid need raamatud tänu inimeste soovile süüa paremini, juua tervislikult ja tunda end oma kehas mugavalt.

Huvitaval kombel aga ei resoneeri lugemisvaras peegelduv soov reaalmaailmaga – toidulaual ja külmkapis oleva kraamiga. Meile meeldib sirvida imekaunite toidupiltidega raamatuid, vaadata gastronoomiasaateid, uurida veinide ja kokteilide kohta, kuid päriselus pöördume ikka tagasi oma harjumuspärase, läbimõtlemata ja tihti isegi tervisele kahjuliku menüü juurde.

Inimesed võiksid toiduraamatutest loetu ja gastronoomiasaadetest nähtu pöörata tegudeks, mille tulemusel visatakse vale toidukraam külmkapist välja ning asendatakse vajaliku ja tervislikuga. Pange viinerid käest! Viige oma kodustes külmutuskappides läbi revisjon, mis ulatuks sügavamast sügavkülma nurgast kõrgema riiulini. Visake välja kõik valmistoit, kõik liigrasvane, lisasuhkrune ja loomulikult ka rasvavabad toorained. Asendage need värske puu ja juurviljaga, reaalse liha ja kalaga.

Küsimus ei ole aga selle revisjoni tegemisel asjaolus, et peab hakkama ainult toituma mahedast või vaid juurikatest. Revisjonide eesmärgiks on saada aimu, mis antud juhul külmkapis üldse peitub, see uuring aga annab pildi ette sellest, mida me sööme ning mida mitte. Tegemist on puhta analüütilise ülesandega. Sama tõhus oleks koguda piinliku täpsusega kogu nädala sööma-jooma kokku ühele lauale kõigile, kaasaarvatud iseendale, vaadata. Idee on tekitada väike ehmatus ja panna end oma gastronoomsetest tegudest aru saama.

Revisjon annab ka ülevaate kogustest, tujudest ja sellest, kas me pigem eelistame kiirtoitu, aeglast toitu, oleme segasöögilised või taimetoidulised. Seda informatsiooni saab seejärel kasutada selleks, et oma toitumist parandada või ... ka variant ... jätta kõik samamoodi nagu see on alati olnud. Revisjon on selleks, et mõista ja mõtestada oma toitumust.

Külmkapis peituv info aga võimaldab teha teadlikku otsust ja manipuleerida toidukäitumist. Enamus ülekaalu ja halba toitumist tuleb harjumusest. Me satume toiduvalikul, toitumise kellaaegade valikul ja palju muu gastronoomsega paratamatusse argiviskesse, millest on keeruline irduda ning sööme iga päev nii nagu eile, üleeile ja üleüle eile. Ehk annab revisjon selle jõu, et see inerts toidulaual murda!

Maitsed.ee