Võib-olla oled kuulnud ütlust, et üks ebatervislik eine ei tee kedagi kohe ebatervislikuks. Või teistpidi öeldes – üks tervislik eine ei tee kohe kedagi tervislikuks. Üks päev naabritega aiapidu, järgmine päev lähedase sünnipäev jne. Värskes õhus viibimine, hea seltskond ja maitsev toit. Tuleb tuttav ette?

Suvel võivad toiduga liialdamiseks tingimused olla üsnagi soodsad, kuid sellest ei tasu siiski oma tervise osas lõivu maksta. Louisiana riikliku ülikooli teadlased leidsid, et ainuüksi kaks päeva ebatervislike toidukoguseid mõjutavad söömisharjumusi ka järgnevatel päevadel. Kui katsealused sõid koguseliselt kahe päeva jooksul vajadusest üle 40% enam, kannatasid nad ülesöömise (ja suurema isu) käes koguni järgneval neljal päeval. Ülesöömine toidab ülesöömist!

See ei ole saladus, et liiga suured kogused võivad põhjustada kehakaal tõusu, kuid nagu selgub ühest hiljutisest teadustööst, ei piirdu see ainult sellega. Teadlased Temple’i ülikoolist analüüsisid ülesöömise mõju heade tervisenäitajatega katsealuste peal. Ühe nädala vältel tarbisid osalejad ca 6200 kcal päevas. See on üle kahe korra rohkem kui nende päevane energiavajadus. Põhitoitained moodustasid kogu saadavast toiduenergiast vastavalt 15% valgud, 50% süsivesikud ja 35% rasvad. Muide, selline jaotus on kasutusel ka riiklikes toitumissoovitustes. Tulemused? Nagu arvata võis, tõusis osalejate kehakaal, keskmiselt 3,5 kg (ühe nädalaga), vahendab Linnuliha.ee.

Märkimisväärne on ka see, et kaalutõus toimus ainult rasvade arvelt, mis tervise seisukohast on seotud mitmete haigustega, sh kardiovaskulaarsete haigustega. Teatavasti põhjustab igasugune püsiv kalorite ületarbimine kaalu tõusu. Kuid lisaks suuremale kehakaalule, ei suutnud osalejate organismid enam insuliini efektiivselt kasutada, põhjustades insuliinresistentsust. Viimane on II tüüpi diabeedi eelkäija. Selliseid muutusi leiti osalejatel juba kahe päeva möödudes. Samuti tähendati katsealustel oksüdatiivset stressi, mis soodustab põletike ja haiguste teket. Seega ei ole piirdu ülesöömine kaugeltki ainult muutustega kehakaalus, vaid sellega suureneb ka mitmete teiste elustiilihaiguste risk.

Mis aga aitaks ülesöömist vältida? Siin on 5 soovitust:

  • Söö kiudainerikast toitu. See aitab aeglustada toitainete imendumist, tänu millele püsib kõht täis pikemat aega. Head allikad on näited kaerahelbed, oad, bataat, avokaado ning puuviljad ja marjad.
  • Kaasa igasse toidukorda valgurikas toiduaine. See pikendab täiskõhutunnet, vähendab nälga ning selle tulemusena aitab vähendada toiduga saadavaid kalorikoguseid. Hommikusöögi juurde näiteks muna, lõuna ja õhtusöögi kõrvale näiteks broiler, kalkun, kala, mõni piimatoode või kaunviljad.
  • Hoia ebatervislikud toidud köögist eemal …või vähemalt nägemisulatusest väljas. Vastasel juhul võib suureneda isu ja iha nende järele ning lõppeda ülesöömisega. Nende asemel hoia lähedal hoopis mõni värske puuvili või marjad.
  • Vesi on parim jook. Jahutav jook kuumal suvepäeval võib tunduda väga ahvatlev ja vajalik. Kalorikastele jookidele tasub siiski eelistada vett. Nimelt on uuringud näidanud, et vee joomine enne toidukorda võib aidata vähendada toidukoguseid.
  • Ole aktiivne. Suvi on selleks suurepärane aeg. Kui grilli kõrvale, muruplatsile võtta kaasa sulgpallivarustus või jalgpall, võib suvise ürituse kasutegur oluliselt suureneda. Samuti võib nii väheneda oht toiduga liialdada.

Kui ühest küljest on suvi täis ahvatlusi, siis samas pakub see ka tervislikeks eluviisideks ohtralt võimalusi. Tee õiged valikud ja pane need oma kasuks tööle.

Maitsed.ee