Kuigi Hiinal on aastatuhandete pikkune rikkalik toidukultuur, ei ole riik kiirtoidu võidukäigust puutumata jäänud. Kõik algas sellest, kui McDonald's aastal 1990 kiirel sammul kasvavale Hiina turule sisenes.

Sellest saadik on Ameerika rämpstoidu lipulaevale kuuluvate restoranide arv aina suurenenud. Möödunud aasta aprilliks oli Mandri-Hiinas juba 2000 McDonald'si söögikohta. Loomulikult ei olnud McDonald's ainuke Lääne kiirtoidukett, mis rammusast Hiina pirukast tükki tahtis haugata. Veelgi suurem edu saatis riigis maailma suuruselt teist restoraniketti KFC’d.

KFC näol on nüüdseks tegu Hiina suurima kiirtoidutootjaga, mille kiiluvees purjetasid kohale ka teised Läänes tuntud nimed nagu Subway, Pizza Hut, Saizeriya, Dicos, Burger King ja paljud teised, vahendab GBTimes.com.

Hiinlased kiirtoidust

Uurisime hiinlastelt, mida nad läänelikust rämpstoidust arvavad ja millised on nende eelistused ning harjumused. 33aastane internetipoe omanik Wang Han Anhui provintsist tunnistab, et "kiirtoidu eined on mugavad".

"Valime kiirtoidu ainult siis, kui sõidame rongi või lennukiga ja meil on kiire. Teiseks põhjuseks on kiirtoidu odavus," lisab 26aastane pekinglanna ja noor ema Liu Minghua.

Tundub siiski, et kiirus ja mugavus on rämpstoidu ainsateks eelisteks. Kuigi rahvusvahelised tootjad armastavad rõhutada, et nad otsivad pidevalt viise, kuidas oma menüüdesse „rohkem toitaineid lisada ja samas head maitset säilitada,“ hoiatavad tervishoiu eksperdid kliente kiirtoiduga seotud ohtude eest. Just kõrge energiasisalduse, kuid madala toiteväärtusega rämpstoit on nende sõnul põhjuseks, miks ülekaaluliste ja ohtlikult rasvunud noorte inimeste hulk kogu maailmas jätkuvalt kasvab.

Maailma Terviseorganisatsioon (WHO) soovitas mullu valitsustel kiirtoitu senisest karmimalt reguleerima hakata, et globaalset ülekaalu epideemiat kontrolli alla saada. Paisuvad vöökohad on probleemiks ka Hiinas. Aastatel 2002 kuni 2012 tõusis ülekaaluliste täiskasvanute arv riigis 32 protsenti ja rasvunud täiskasvanute oma suisa 67 protsenti. Ülekaaluliste laste (kuue- kuni 17aastased) arv on kahekordistunud ja rasvunud laste oma kolmekordistunud.

Meiega rääkinud hiinlased ütlesid, et nad mõistavad olukorra keerukust. "Kiirtoit ei ole piisavalt toitev. Enamik kiirtoidust on praetud ja sügavkülmutatud, et tootmist lihtsamaks teha," ütles 29aastane Shanghais elav Lin Baocheng.

Viimastel aastatel on Hiinas lahvatanud õige mitu toiduskandaali, millesse on segatud olnud ka kiirtoiduketid. See on üks põhjuseid, miks hamburgerite ja friikartulite populaarsus ei ole hiinlaste seas kasvanud ning miks lapsi sellisest toidupoolisest kaugele hoida soovitakse.

Rahvusvaheline või kodumaine rämpstoit?

Kiirtoidu idee juurdus meie tsivilisatsiooni juba muistsetel aegadel. Arheoloogide sõnul müüdi isegi Vana-Rooma tänavatel leiba, vorsti ja veini. Ka Hiinas käisid juba sadu aastaid tagasi tänavatel ringi kuuma toitu müüvad kaupmehed. Trend ei ole vahepeal kuhugi kadunud ja kohalik tänavatoit seni suutnud Lääne rämpstoidu pealetungist hoolimata hiinlaste lemmikuks jääda. Kui asi puudutab toitu, siis on hiinlased lausa hämmastavalt patriootlikud.

"Lääne kiirtoidul jääb mitmekesisusest puudu. Lõviosa sellest on hamburgerid ja friikartulid, samas kui Hiina kiirtoidu hulka kuuluvad nuudlid, pelmeenid, aurutatud ning täidetud kuklid ja riis. Hiina toit on mitmekülgsem ja tervislikum kui praetud Lääne söögid," selgitab Liu Minghua.

"Igal linnaosal on oma versioon Hiina kiirtoitudest," lisab Wang Han.

"Kuigi Hiina kiirtoidu söömine võtab rohkem aega, võib see olla täisväärtuslikum ja toitvam," arvab Lin Baocheng.

Sellest hoolimata on hiinlaste südametes ja kõhtudes ruumi ka Lääne rämpstoidule. "Minu jaoks ei ole Hiina ja Lääne kiirtoidul mingit vahet, kui see maitseb hästi," ütleb Wang Han.

"Kiirtoidu areng sõltub elurütmi kiirenemisest ja sissetulekute suurenemisest. Kindlasti suudab ka maitsev ja kõrge kvaliteediga kiirtoit edu saavutada," ennustab 35aastane ajakirjanik Lu Peng Shandongi provintsist.

Maitsed.ee