6. Ole ohtudest teadlik

Oluline on meeles pidada, et kui järsult loobuda suhkrust ja tärklisest, võib ette tulla kõrvalnähtusid, kuna keha alles harjub uue režiimiga. Nõrkus, peavalud, pearinglus, südame kloppimine ja ärritustunne võivad olla sel puhul tavapärased ning on märk ketoosiseisundist kehas. Soovitatav on juua piisavas koguses vedelikke (2–3 liitrit päevas) ning vedelikupuuduse vältimiseks tuleks tarbida ka soolasid sisaldavat mineraalvett.

Toitumisspetsialist Reelika Õigemeele sõnul võivad LCHF toitumisega kaasneda mitmed ohud. Üheks on valkude liigtarbimine, kuna menüü koosneb peamiselt valku ja rasva sisaldavatest toitudest ning seda eriti juhul, kui ei osata menüüd planeerida ja makrotoitaineid tasakaalus hoida.

„Valkude ületarbimine on liigseks koormaks peamiselt maksale, aga teatud määral ka neerudele. Keha lõhustab valgud imenduvateks aminohapeteks, millest 3–10% jõuab jämesoolde, kus need lagundatakse bakterite ensüümide poolt. Selles protsessis tekivad mõned mittefüsioloogilised, toksilised produktid, mis imenduvad läbi sooleseina kiiresti vereringesse ja muudetakse maksas kahjutuks. Kui selliseid toksilisi produkte tekib liialt näiteks valkude liigtarbimisel, saab maks väga suure koormuse ja ühel hetkel võib tekkida ka maksakahjustus,” selgitab Õigemeel.

Teine oht on seotud rasvade ületarbimisega. Liialdama kiputakse loomsete rasvadega, mis sisaldavad küllastunud rasvhappeid. LCHF dieeti pidades tuleks kindlasti kinni pidada ühest olulisest toitumispõhimõttest: vähemalt 75%, veel parem kui 85% toidust peaks olema taimset päritolu. Liigne loomsete rasvade tarbimine võib kaasa tuua südame- ja veresoonkonnahäired.

„Kui üldiselt mõjub madalama süsivesikutesisaldusega dieet positiivselt neile, kel probleeme veresuhkru stabiilsena hoidmisega või kehakaaluga, siis rasvadega liialdamisel on mõju pigem negatiivne. Rasvade liigne kogus kehas hakkab mõjutama suhkrute imendumist, nii-öelda halvates insuliini ning sellega kaasneb ikkagi veresuhkrutaseme kiire tõus. See omakorda süvendab diabeeti veelgi ja tõstab kehakaalu,” räägib toitumisspetsialist võimalikest ohtudest.

„Läbimõtlematult LCHF toitumist järgides, toitumisnõustaja või -terapeudiga konsulteerimata, võib süsivesikuid ja ka kiudaineid toidus olla erakordselt vähe. Süsivesikute tähtsaim roll toidus on aga kindlustada vere glükoosi (veresuhkru) normaalne tase, mis muuhulgas tagab inimesele stabiilse energiataseme. Kiudained tagavad sooles tõrgeteta toidu liikumise ja soodustavad erinevate jääkainete kehast väljaviimist. Liiga madala süsivesikute sisaldusega dieet võib põhjustada väsimust, loidust, mäluprobleeme ja ajufunktsioonide ning närvisüsteemi häireid,” toob Õigemeel välja veel mõningaid LCHF toitumise miinuspooli.

Samuti rõhutab ta, et tasakaalustamata dieet pikema aja vältel võib põhjustada seede- ja imendumishäireid, motoorikahäireid nagu oksendamine, kõhulahtisus ja -kinnisus, kõrvetised, rõhumis- ja täistunnet, iiveldust.

Maitsed.ee