Poeriiulitelt võib leida mitmeid erinevaid snäkke, mida tihti reklaamitakse kui tervislikku suutäit. Kuigi ühest küljest võib neid olla mugav kiirelt avada ja süüa ning mõnel võib olla kõrge valkude sisaldus, ei tasu ära unustada, et need sisaldavad veel teisigi koostisosi, mis ei ole alati kasulikud.

Esiteks on need töödeldud ehk enamasti kuivatatud ja soolatud. Võrreldes värske ja naturaalse lihaga on need toitainevaesemad. Uuringud on näidanud ka, et töödeldud toitu söövad rohkem need inimesed, kelle eluviisid ei pruugi olla kõige tervislikumad. Seetõttu seostataksegi töödeldud toitu ebatervislike eluviisidega, vahendab Linnuiha.ee.

Mis aga kõige olulisem- snäkid sisaldavad ühendeid, mida naturaalses toidus ei esine. Paljud neist on tervisele suisa kahjulikud. Üheks heaks näiteks on lauasool, mida snäkkidele ohtralt lisatakse.

Kui terve pakk teleka ees ära süüa, siis ületab tarbitava soolahulk tõenäoliselt 5 grammi piiri (millest naatrium moodustab 2grammi). Tuginedes riiklikele toitumissoovitustele, on see ligikaudu päevane soovitav maksimaalne kogus. Ühe snäki kohta on see ohtlikult kõrge. Kuigi soolal on organismis tähtis roll, tuleb selle liigtarbimisega ettevaatlik olla. Liigne tarbimine on seotud vererõhu kõrgenemisega. Sel juhul peab süda rohkem tööd tegema, et veri organismis ringi käiks, mis omakorda avaldab mõjuarteritele ja erinevatele organitele. Seetõttu on kõrge vererõhk üks peamisi riskifaktoreid mitmetele haigustele, sealhulgas südamehaigused, insult ja neeru kahjustused.

Kuid see ei tähenda, et sa peaksid oma päevast soolakogustkohe arvutama hakkama. See-eest vähenda töödeldud toidu osakaalu menüüs ning eelistada naturaalset toitu, mida ise maitsestada. Viimase puhul kasuta rafineeritud soola asemel näiteks mere- või kivisoola, sest neis leidub teisigi kasulikke mineraalaineid.

Seega tasub telekakõrvale snäkivalik hoolikalt läbi mõelda. Veel parem – valmista see endale ise.

Tervislikud kalkunisnäkid

Neid koduseid ja tervislikke snäkke sobib serveerida teiste tervislike suupistete (juur- ja puuviljad ning pähklid) ja kastme kõrvale.Soolasisaldus sõltub valmistaja tujust ja eelistustest. Tõenäoliselt jääb see umbes 1grammi juurde 100grammi kohta. Kui arvestada, et mõni poesnäkk sisaldab 100g kohta 4,7g soola, siis on vähe väga suur koduse ja poesnäki vahel.

Vaja läheb:

300-400 g jahutatud kalkuni rinnaliha
Seesamiseemned
Oliivõli
Meresool

Valmistamine

Kuumuta pann. Tükelda liha sobivateks tükkideks. Piserda peale oliiviõli (või kasta õlist läbi) ning seejärel raputa peale seesamiseemneid. Küpseta ühtlaselt mõlemalt poolt kuni kuldne ja kergelt krõbe. Maitsesta.

Märkus: Piserdamisel ei tohiks kuluda rohkem kui 10g õli 300-400g kohta. Kastmise korral kulub märkimisväärselt rohkem.

Maitsed.ee