Tervislik toitumine – mis imeloom see küll on? Küsides seda lastelt või ka osadelt täiskasvanutelt, siis vastuseks tuleb kui ühest suust: “Salat, porgand, kapsas, kurk, tomat jne”. Jah, kõik need köögiviljad käivad ühe korraliku menüü juurde, kuid ainult salati söömist tervisliku toitumise alla liigitada ei saa. Minu jaoks isiklikult tähendab tervislik toitumine eelkõige mitmekülgselt, tasakaalustatult ning värskest ja puhtast toorainest toidu söömist.

Terviseblogija ja toidukaravani Skuup üks vedaja Helena Kõivsaar, kes kirjutab tervislikust toitumisest ja ühest lihtsast nipist, kuidas tasakaalustatult toituda:

Toit on meie keha kütus ja seda tuleb anda talle piisavalt ja õigesti. Me keegi ju ei tangi diiselautosse bensiini. Miks siis inimesed “tangivad” end sageli ebakvaliteetse toiduga? Oleme ju kõik kuulnud ütlust “Sa oled see, mida sa sööd”. Tegelikult nii ongi – kui sa sööd täiesti toitainevaeset ja kehva toitu, tunned ennast ise ka halvasti. Kellel väljendub see ülekaalus, kellel kehvas näonahas, mõnel esinevad hoopis muud terviseprobleemid, näiteks migreen. Hoides toidulauda tervislikuna, tunneme ennast märksa paremini. Mõni ei kujuta ettegi, kui palju energiat tal tegelikult olla võib, enne kui ta oma toidulauale pilgu peale paneb, vahendab Linnuliha.ee.

Mida tähendab tasakaalustatud toitumine ja kuidas panna endale kokku üks toidukord?

Toit koosneb kolmest makroelemendist – süsivesikud, valgud ja rasvad. Need kõik on kehale äärmiselt vajalikud ja kõigil on oma ülesanne täita. Süsivesikud(näiteks teraviljad, puuviljad, aedviljad, leib, suhkur) on organismi põhiliseks energiaallikaks ja nad kuuluvad ka paljude hormoonide koostisesse. Valgud(näiteks liha, kala, muna, piimatooted)on jällegi meie keha põhiline ehitusmaterjal, mida võime võrrelda ka telliskividega. Selleks, et mõni tellis müürist ei laguneks, on vaja menüüs hoida ka piisavalt valke. Rasvad reguleerivad aga meie täiskõhutunnet ja toidumaitset. Eelistama peaks pigem taimseid rasvu.

Mõned dieedid kalduvad äärmustesse ja jätavad välja teatud makroelementide gruppe, kuid keha korralikuks funktsioneerimiseks ei ole see kõige parem mõte.

Tasakaalustatud toitumine tähendabki seda, et kõik toitainegrupid oleksid toidus esindatud. Selleks on ka tegelikult lihtne reegel, niiet ei pea kogu oma toitu grammi pealt üle kaaluma. Mina nimetan seda peopesa reegliks ehk toiduportsjonitereguleerimine peopesade järgi. Räägin, kuidas naistel võiks olla toidukord jaotatud. Mehed peaksid peopesade arvu kahekordistama.

Iga toidu juures võiks olla ohtralt köögivilju ja rohelist, sest need sisaldavad nii seedimiseks vajalikke kiudaineid kui ka erinevaid mineraale ja vitamiine. Jälgi, et toidukorral oleks vähemalt 1 kuhjaga peotäis köögivilju. Valke (liha,kala, piimatooted) võiks iga toidu juures olla umbes 1 peopesa jagu. Süsivesikuid lisa toidule 1 rusika suurune hulk. Rasvu (pähklid, avokaado, oliiviõli) olgu toidus 1 pöidla jagu. Nii lihtne see ongi. Sellist reeglit järgides saame kokku panna meeletult maitsvaid ja lihtsaid, kuid tasakaalustatud toite.

Kindlasti eelista täisteratooteid, sest nendes olevad kiudained aitavad ainevahetusel paremini tööd teha.

Kuidas hoida motivatsiooni?

Minul on selleks äärmiselt lihtne moodus, mis sobib igasuguse motivatsiooni hoidmiseks ja eesmärkide täitmiseks. Minu kõige suurem abimees on tahvel töölaua kohal, kuhu saan kinnitada erinevaid märkmeid. Kirjutan tavaliselt oma kõige suurema eesmärgi välja, et see oleks koguaeg silma all, et ka alateadvus töötaks koguaeg eesmärgi suunas. Mina kasutan oma motivatsiooni hoidmiseks tühja kalendrit. Kõige parem on kasutada suure ruudustikuga varianti või printida endale ise ruudustik välja.

Kõigepealt sea endale üks kindel eesmärk, näiteks ei söö maiustusi või söön kõik 4-5 toidukorda tervislikult. Kui eesmärk on seatud, tuleb hakata seda täitma. Kui päev läks korda ehk sõid kõik toidukorrad tervislikult ja ei maiustanud, värvi kalendris päev roheliseks. Kui libastud ja midagi läheb untsu (ikka juhtub), värvi õhtul päev punaseks. Nii näed visuaalselt, kuidas sa oma eesmärgi suunas liigud.

Seda meetodit kasutades peab enda vastu äärmiselt aus olema. Alguses võib juhtuda, et punaseid päevi tuleb rohkem kui rohelisi, aga sea endale vaikselt eesmärgiks, et igas nädalas oleks ainult üks punane ruut. See tõesti motiveerib.

Nüüd retsepti juurde. Tahan teile näidata, et tervislik toit ei pea olema ainult salatilehe närimine, vaid süüa saab peaaegu kõike. Nii tegingi valmis ühe maitsva kanavrapi, mille staariks on hoopis selle määre. Tavaliselt kasutatakse kiirsöögikohtades kastmetena rasvast majoneesi, kuid selle vrapi juures on määrdesse “peidetud” suur hulk köögiviljuja kodujuustu. Maitseb tuhat korda paremini kui rasvane majonees ja on ka kordades taljesõbralikum.

Maitsed.ee