3. Toidusedeli vastavus toitumissoovitustele

Näidismenüü analüüsimisel on kasutatud Eesti ja USA riiklikke toidu koostise andmebaase (2). Toitainete tarbimissoovitustes on tuginetud Eesti ja USA riiklikele ning WHO soovitustele3. Lähtutud on kahekümnendates eluaastates naiste toitainete ja energiatarbimise soovitustest, kuid toidusedel katab ka kõigi teiste eagruppide toitainelised vajadused. Erandiks on teismelised, rasedad ja imetavad emad, kellel on mõnevõrra suurem kaltsiumivajadus (900 mg päevas). Soovitustele vastava kaltsiumikogumi saamiseks tuleks neil juua lisaks üks tass rikastatud taimset piima nädalas (kokku seega nädala jooksul 2 liitrit), kuid lisavajaduse võib muidugi katta ka teiste kaltsiumirikaste taimsete toiduainetega.

Näidismenüü on koostatud inimestele, kelle päevane energiavajadus on keskmiselt 2050 kcal. Kõrgema vajaduse puhul saab kalorsust taskukohaselt suurenda, süües rohkem teraviljatooteid ja kartulit, keetes ube ise, lisades toitudele rohkem õli, süües rosinaid ja maapähkleid. Kui lisakulud toidule ei ole probleemiks, võiks lisaenergia vajaduse vähemasti osaliselt katta erinevate värskete puuviljadega. Väiksema energiavajaduse korral tuleks ennekõike vähendada madala toitainetihedusega toiduainete tarbimist (näiteks toiduõli ja kartulid).

Menüü analüüsis on lähtud sellest, et pooled köögiviljad tarbitakse toorelt ning teine pool kuumtöödeldult (keedetult), kõik puuviljad aga toorelt.

Toidusedeli toitainelise koostise võrdlus soovitustega on toodud allolevas tabelis. Kui toitaine soovituseks on antud väärtuste vahemik ning toidusedeli vastav näitaja jääb vahemikku, on lahtrisse „Tegelik / soovituslik“ märgitud „OK“. Kui soovituseks on kindel kogus, siis väärtused üle 100% näitavad, et toitainet saadakse piisavalt.

MÄRKUSED JA SELGITUSED: (1) Soovituslik B12-vitamiini tarbimine sõltub tarbimissagedusest. Vt veganite B12 tarbimissoovitusi siit.

Toidusedeli täpsema analüüsi leiab järgmistest tabelitest. Tabelid annavad hea ülevaate sellest, kuidas erinevad toiduained panustavad toitainete saamisse.



Maitsed.ee