Kas tead, missugune lehtvili sisaldab ühe kalori kohta rohkem rauda kui loomaliha? Aga kus on rohkem kaltsiumit kui piimas ja 10 korda rohkem C-vitamiini kui spinatis? Mis on pungil täis A-vitamiini eelainet beeta-karoteeni ja teisi kasulikke karotinoide, vereloomeks üliolulist folaati, silmade terviseks vajalikku luteiini?

Kus leidub rohkesti luude heaoluks ja vere hüübimiseks vajalikku K-vitamiini? Kus on ohtralt südame tööd toetavat kaaliumit? Kelle parimaks sõbraks on sidrun, mis aitab fütotoitainetel ja antioksüdantidel veelgi paremini mõjule pääseda? Ja lisaks kõigele eelmainitule on sellel imeviljal veel ka väga madal süsivesiku-, rasva- ja kalorisisaldus…

Ja vastus on: LEHTKAPSAS ehk KALE!

On viimane aeg aianduspoodide ja heade sõprade abiga muretseda lehtkapsa seemneid ja püsida madalstardis, kuni saabub õige aeg külvamiseks. Kale sarnast teist ei leia – väävliühendid, väärtuslik kiudaine, mineraalid, aga ennekõike hormonaalseid korratusi tasakaalustavad fütokemikaalid teevad temast tõelise superstaari! Kalest saab teha kapsakrõpse, mida krõmpsutavad ahnelt isegi teismelised, vahendab Toitumistarkus.ee.

Kalekrõpsude retsept:

Masseeri lehtkapsa lehed kookosrasvaga sisse, raputa peale mineraaliderikast Himaalaja soola ja aseta ahjuplaadile. Samuti võid kale sisse määrida teiste meelepäraste kastmetega, nt. leotatud India pähklitest tehtud soola ja maitsepärmiga (ingl. k. nutritional yeast) maitsestatud nn. toortoitlaste hapukoorega või raputada üle seesamiseemnetega. Või äkki tahad lehtkapsast enne ahjuplaadile panekut hoopis tomatipüreega kombineerida? Anna oma fantaasiale vaba voli!

Lehtkapsa krõpse kuivatatakse madalal temperatuuril, kas ahjus või saunas, kõige mugavam on seda aga kahtlemata teha toidukuivatis.

Lehtkapsas sobib hästi nii värskelt, kuivatatult kui küpsetatult. Aga eelkõige siiski värskelt – tee kalest kasulikest ainetest nõretavaid smuutisid ja toormahlu. Ja kui näed kuskil kalet müügil, siis ära mine mööda, vaid proovi ja eksperimenteeri. Sinu keha tänab Sind!

Maitsed.ee