1. Mida õunad sisaldavad?

SÜGIS. ÕUNAD
Foto: TERJE LEPP

Lisaks antioksüdantidele sisaldab õun suurel hulgal vitamiine, eriti C-vitamiini, kiudaineid ja kasulikke fütotoitaineid. Vett on õuntes 85–90%, valkaineid ainult 0,4%. ja rasva 0,3% (seemnetes). Õunte suhkrusisaldus kõigub olenevalt viljade küpsusastmest ja ulatub küpsetel viljadel 8,5–12%. Maitse oleneb ka suhkrute koostisest. Valminud õuntes on 2–3% viinamarjasuhkrut (glükoosi), 5–7,5 % puuviljasuhkrut (fruktoosi) ja 1,5–4,5% roosuhkrut (sahharoosi). Sahharoosirikkad õunad on eriti magusad. Säilitamisel suureneb lihtsuhkrute, glükoosi ja fruktoosi hulk, väheneb roosuhkru kogus.

Kiudainetest on õunte puhul oluline pektiinisisaldus. Pektiin on õunte rakumahlas lahustunult esinev tarrendaine. Seda on õuntes kõige rohkem koristusküpsuse ajal või veidi varem. Koristusküpsed õunad sisaldavad umbes 1,5% pektiini, tarbimisküpsetes, eriti aga ülevalminud õuntes on pektiinisisaldus tunduvalt vähenenud. Tselluloosi ja hemitselluloosi sisaldavad peamiselt õunakoored ja seemneümbrised, vähem viljaliha. See on toidus vajalik toidu mahu suurendajana ja soolte tegevuse soodustajana.

Õuntes leidub peamiselt õun- ja sidrunhapet. Need on toitumisel väga tähtsad, soodustades ainevahetust ja võttes osa kudede ning rakkude ehitamisest. Ühtlasi soodustavad happed viljade säilimist, sest roisubakterite areng on happelises keskkonnas tõkestatud. Hapete hulk on õuntes 0,16–1,1%. Õunte maitset mõjutab suurel määral hapete ja suhkru vahekord.

Õunte mineraalainete koguhulk on 0,4–0,5%. Rohkesti on kaaliumi ja magneesiumi, vähesel määral kaltsiumi, fosforit ja rauda. Eriti oluline on õunte mikroelementide sisaldus: siin leidub mangaani, vaske ja joodi, mis paljudes toiduainetes puuduvad. Neid on rohkem õunaseemnetes, vähem viljalihas ja koores. Õunte mineraalained annavad organismis soodsa aluselise jäägi.

Õuntes leidub vähesel määral kõiki vees lahustuvaid vitamiine ja isegi veidi rasvas lahustuvaid. Nii on neis B1-, B2-, PP-, P-vitamiini ja teisi, kuid kõiki üsna väikestes kogustes. Oluline on aga õunte C-vitamiini sisaldus. Selle hulk kõigub eri õunasortidel 8–26 mg vahel. Hästi säilinud, mitte närtsinud õunte vitamiinisisaldus on vähe muutunud, samuti ei vähene õunte vitamiinisisaldus toiduvalmistamisel eriti palju.

Maitsed.ee