Söö vähem ja liigu rohkem. Nii kõlab üks levinud soovitus kehakaalu vähendamiseks. Kuid siinkohal ei tasu ära unustada, et populaarne soovitus ei tähenda alati seda, et see oleks ka tulemuslik.

Iseenesest lihtsalt kõlab ka valem kehakaalu langetamiseks – selleks tuleb kulutada rohkem energiat kui tarbida. Kuidas aga kindlaks teha, kas kulutan rohkem vähem energiat kui toidu ja joogiga saan? Üks lihtsamaid viise selle hindamiseks on toidupäeviku pidamine või kalorite lugemine. Põhimõtteliselt tähendab see seda, et kirjutad oma toidud, kogused ja liikumisharjumused üles ning arvutad selle põhjal välja tarbitava ja kulutatava energiahulga. Kui eesmärk on kaalunumbri vähendamine, siis tuleb ainult vaadata, et tarbitav energiahulk ei ületaks kulutatavat energiahulka. Lihtne või mis? Kuid huvitav, kas see ka töötab?

Just sellele küsimusele otsisid hiljuti vastust ka teadlased Cambridge’i ülikoolist. Teadustöö paljastab, et kalorite lugemine võib tuua tervisele hoopis rohkem kahju kui kasu (näiteks välditaks kõrgema kalorisisaldusega toite sh rasvhappeid, mis pakuvad organismile eluks vajalikke asendamatuid toitaineid), vahendab Linnuliha.ee.

Nende sõnul tuleks kalorite asemel tähelepanu pöörata pigem toidu kvaliteedile ning arvestada ka sellega, kui palju energiat organism toiduainete seedimisele kulutab. Nimelt energiahulk, mida organism toitude lõhustamiseks kulutab, on erinev. Kui õhtusöögiks on valida kahe võrdse kalorisisaldusega toidukorra vahel – 500 kcal saiakesi või 500 kcal broilerifilee, riisi ja värske salatiga, kulub ainuüksi viimase seedimiseks tunduvalt rohkem energiat. Seega ei ole õige energiahulga hindamine sugugi nii lihtne kui see alguses paista võib.

Huvitav on ka see, et nii kalorite, koguste kui ka liikumisharjumuste hindamisel kiputaks eksima. Kui toidu puhul näitavad uuringud, et suur osa inimesi alahindab toiduga saadavat energiahulka, siis liikumise puhul kiputakse oma päevast kehalist aktiivsust üle hindama. Kusjuures üks Ameerikas läbi viidud teadustöö paljastas, et kalorite arvutamisega eksivad ka toitumisnõustajad.

Siiski ei ole halba ilma heata. Nimelt näitavad mitmed uuringud, et toidupäeviku pidamine ja kalorite lugemine annavad toitumisharjumuste kohta hea ülevaate. Veelgi enam, toitude üles märkimine võib olla üsnagi edukas viis kaalu langetamiseks. Seda isegi siis, kui kalorite arvutamisega natuke täpsusest mööda läheb. Nimelt võib toidupäeviku pidamine mõjutada toiduvalikuid, motiveerida ja innustada tervislikumate valikute kasuks.

Kaalu langetamiseks ei ole kalorite lugemine ilmtingimata kohustuslik. Sellest olulisem on energiapuudujääk – ehk siis kulutada rohkem energiat kui tarbida. Samuti ei tasu ära unustada toiduainete toiteväärtust ja toidu seedimiseks kuluvat energiat. Teadlikku toitumist!

Maitsed.ee