Pähklid ja seemned on väga head suupisted, lisandid salatile või magustoidule ning suurepärased taimse valgu ja tervislike rasvade allikad. Kui sulle meeldib vahepalana pähkleid krõbistada, siis on pistaatsiapähklid üks parimaid valikuid, eriti siis, kui sööd neid ilma soolata. Pistaatsiapähklites on palju kasulikke toitaineid ning need aitavad ennetada südamehaiguseid ja hoida kehakaalu kontrolli all.

Pistaatsiapuu kasvab metsikult Venemaa ja Kesk-Aasia mägipiirkondades ja seda kasvatatakse enamikus Kesk-Aasia ja Lähis-Ida riikides, Vahemeremaades ja USA-s, eriti Californias, kuhu see viidi 1890. aastatel. Võrreldes teiste pähklitega on pistaatsiapähklites rohkem valku, vähem rasva ja seetõttu ka vähem kaloreid. Lisaks on neis rohkem kaaliumi ja K-vitamiini, kui paljudes teistes pähklites. Pistaatsiapähklites on ka palju B-grupi vitamiine, eriti B6-vitamiini ja tiamiini. Lisaks on neis fosforit, vaske, mangaani, kaltsiumi, rauda, tsinki, seleeni ja magneesiumi, vahendab Telegram.

Südame tervis

Pistaatsiapähklid aitavad juba õige pea peale söömist vähendada “halva“ ehk LDL kolesterooli taset ning suurendada “hea“ kolesterooli taset veres. Nendes on ohtralt antioksüdante, nagu A- ja E-vitamiini, mis võitlevad põletikuga, kaitsevad veresooni ja vähendavad südamehaiguste riski. Lisaks on pistaatsiapähklites l-arginiini, mis aitab teha arterite seinad painduvamaks ja ennetab südameatakki põhjustavate vereklompide teket.

Diabeedi ennetamine

Pistaatsiapähklid võivad aidata ennetada II tüübi diabeedi tekkimist, kuna nad sisaldavad ohtralt fosforit. Fosfor aitab lagundada valke aminohapeteks ning parandab glükoositolerantsi.

Parem veri

Pistaatsiapähklid on head B6-vitamiini allikad, mis on oluline hemoglobiini moodustamisel. Hemoglobiin kannab kehas laiali hapnikku ning kui kehal on piisavalt B6-vitamiini, siis suureneb ka hemoglobiini poolt seotud hapniku hulk.

Terve närvisüsteem

B6-vitamiin ehk püridoksiin omab olulist rolli ka närvisüsteemi tervise puhul. B6 on vajalik närviteede ümber oleva kaitsva kesta – müeliini – moodustamisel. Lisaks osaleb B6 mitmete meeleolu muutvate neurokemikaalide, nagu serotoniini, melatoniini, epinefriini ja GABA, tootmisel. Pistaatsiapähklites sisalduv vask on oluline närvisignaalide ülekande juures, närvisüsteemi ainevahetuse jaoks ja punavereliblede moodustumisel.

Head silmad

Erinevalt enamusest teistest pähklitest, sisaldavad pistaatsiapähklid kahte karotenoidi – luteiini ja zeaksantiini. Need toimivad tõhusate antioksüdantidena, kaitstes kudesid vabade radikaalide toime eest ning neile on tõhus kaitse vanusega kaasneva maakuli degenratsiooni vastu.

Tugevam immuunsüsteem

Lisaks närvisüsteemile aitab pistaatsiapähklites ohtralt leiduv B6-vitamiin toetada ka immuunsüsteemi tööd. See on oluline lümfisüsteemi heaks toimimiseks ning kindlustab keha infektsioonide eest kaitsvate valgevereliblede tootmise.

Särav nahk

Pistaatsiapähklid sisaldavad E-vitamiini – tugevatoimelist rasvlahustuvat antioksüdanti, mis on oluline rakumembraanide terviklikkuse säilitamisel. E-vitamiini soovitatakse sageli terve ja ilusa naha jaoks, see kaitseb nahka UV-kiirguse eest ning pakub igapäevast kaitset naha enneaegse vananemise ja nahavähi vastu. Pistaatsiapähklid on suurepärane vahend, mille abil toetada naha tervist seestpoolt väljapoole.

Taimse valgu allikas

Võrreldes teiste pähklitega sisaldavad pistaatsiapähklid rohkem valku ja vähem rasva. See teeb neist suurepärase hästi imenduva valguallika. Kuna need on kalorivaesemad, kui teised pähklid, siis aitavad need kehakaalu kontrolli all hoida – pähklite kiudainetesisaldus tekitab kiiresti täiskõhutunde ning uuringud on näidanud, et pistaatsiapähklite söömine muude suupistete asemel võib aidata kehakaalu vähendada. Loomulikult tasub valida pähklid, mis on alles koore sees, sest kooritud pähkleid kipuvad inimesed sööma kiiremini ja suuremas koguses.

Maitsed.ee