5. Harrastussportlase parim trennijook on vesi

tulnukad-22
Foto: Ilmar Saabas

Üldine soovitus igale inimesele on tarbida iga kehakaalu kilogrammi kohta päevas umbes 28-35 ml vedelikku. Näiteks on 60 kilo kaaluva inimese päevane vedelikuvajadus 2,4 liitrit. Suure osa sellest saame puu- ja köögiviljadest, supist ja jookidest. Vett võiks seega päevas juua vähemalt 1-1,5 liitrit.

Trenni tehes on üldine soovitus tarbida tunniajase treeningu ajal 400-800 ml vedelikku. Ent mida trennis juua? Harrastussportlasele kehtib siin põhimõte, et kui toidulaud on mitmekesine ja vajalikud vitamiinid saadakse toidust kätte ning treening ei kesta üle mitme tunni, ei ole vitamiinilisanditega spordijooke tarvis ning piisab veest. Kindlasti ei sobi trennijoogiks suhkrurohke karastusjook.

See annab küll lisatud suhkru näol palju energiat, kuid organismile vajalikest vitamiinidest ja mineraalainetest jääb vajaka. Lisaks võib karastusjookidest saada keha kurnavaid lisaaineid, näiteks värv- ja säilitusaineid. Kuna trenn on aga kehale niigi koormus, tasub kõikvõimalikke kunstlikke lisaaineid vältida. Parem valik ei ole kindlasti ka kunstlike magusainetega ehk suhkruasendajatega joogid.

Sünteetilised magustajad ei anna küll kaloreid, kuid stimuleerivad isu ning suurendavad soovi süsivesikute järele ehk tekitavad suuremat isu (keha sai küll magusa maitse, kuid kalorid jäid saamata ja see häirib isu kontrollmehhanismi), soodustavad rasvade ladestumist ning pidurdavad rasvarakkude lagundamist energia tootmise protsessis. Samuti on neil mitmete uuringutega tõestatud tervisehäireid tekitavaid toimeid.

Artikli autor Agnes Männiste õpib Annely Sootsi Tervisekoolis toitumisnõustajaks.

5/5
Maitsed.ee