Hiljuti lõpenud Milano kokanduskongress “Identita’ golose” andis nädal hiljem teatepulga edasi toidustiilifestivalile “Pitti Taste 2017”. Firenzes toimuv Taste on pühendatud kvaliteet- ja nišitoodetele, itaalia elustiilile ja köögidisainile, vahendab uusi trende ja mõttekoolkondi, kohalikke traditsioone ja innovatsiooni.

Festivali sündmuste kese oli koondatud vanasse restaureeritud raudteejaamahoonesse stazione Leopolda ja 150 erinevasse (söögi)kohta üle kogu linna. Taste toimub 12. aastat järjest ja on sündinud moeüritusi korraldava suurettevõtte Pitti Immagine ja ajakirjaniku, erinevate toidufestivalide korraldaja Davide Paolini eestvedamisel.

Vaimustav, uusklassitsistlikus raamis messipaviljon aastast 1848 oli jagatud viide temaatilisse ja tunnetuslikku ruumi: peapaviljon, Tour, Tools, Ring ja Shop. Arhitekt Alessandro Moradei kureeritud peapaviljonis oli antud eksponeerimisruumi 380 Itaalia tootjale. Peapaviljoniga külgev hooneala Tour pakkus degustatisoonivõimalusi messil pakutavatele toodetele ja Tools esitles köögidisainitooteid. Ümarlauavestluste areeniks oli mõeldud Ring, mille töö toimus raudteejaamahoone taga asuvas Firenze uue ooperiteatri ruumides. Ooperiteatrit ja raudteejaamahoonet ühendavat platsi kasutati näitustele ja installatsioonidele. Samas kui Shop oli messiruum, kust külastajad said messitooteid kaasa osta.

Taste 2017 fookuses oli kohv ja kaasaegne kohvikultuur

Peateemadeks olid kohvi joomine kui sümboolne, inimesi ühendav tegevus, kohv kui kultuuriline identiteet ja kohv kui bioloogiline mitmekesisus. Põhjusel, et kohvi joomine on maailmas aina enam moes, ja ajal, mil Itaaliasse on tulemas Ameerika Starbucksi kohvikukett, esitas ümarlaud küsimusi kohvivalmistaja väljaõppe, kompetentsuse ja professionaalsuse kohta, samuti otsiti vastuseid kohvi päritolu, kvaliteedi ja erinevate segude kohta. Mis eristab kohvi suurtootjat väiketootjast? Miks Itaalia Michelini tärniga restoranid kasutavad pigem suurtootja kui väiketootja toodangut? Mida tarbija kohvist tegelikult teab? Palju kohvi päritolu tarbijat huvitab? Kuidas tekitada tarbijas huvi ja panna alus kaasaegsele kohvikultuurile?

Millised on aga kohvi joomise žestid, kohvi värvid ja maitsed Põhja-Euroopas näitas Norra kult-toiduajakirja “Brygg Magazine” fotonäitus "Kohv ja vestlused". Sellele sekundeeris Leonardo Romanelli, itaalia kirjanik ja kokk, kirjeldades 50 lühijutust koosnevas raamatus “Racconti in nuce. Storie di risvegli e vite quotidiane” hommikukohvi joomise hetki. Festivali raames toimus Brasiilia väiketootjate kohvi degusteerimine ja hindamine ehk cupping ja kohvi valmistamise Grand Prix La Marzocco kohvimasinatel Strada EP, mille osalejad kasutasid uut revolutsiooniliseks peetavat La Marzocco tehnoloogiat “pressure profiling” .

Kaasaegsed toiduallergiad

Teine suur teema puudutas kaasaegseid toiduallergiad ja seda, kuidas suhtuda uutesse kulinaariatrendidesse, mis välistavad teatud toiduainete kasutamise, olgu põhjuseks mood, tervis, allergiad või ideoloogia. Oleme aina enam harjunud rääkima gluteenivaba pastast, laktoosivaba juustust, suhkru, või ja jahuta tortidest. Kondiitritoodete-, pitsa- ja jahutootjatest moodustatud ümarlaud üritas mõisa, millises suunas liigub turg ja kuidas reageerivad trendidele tootjad, tarbijad ja Euroopa Ühenduse eeskirjad.

Kolmandaks suureks teemaks oli Itaalia gurmeekokkade olevik ja tulevik. Ajal, mil gurmeekokad on muutunud uuteks rokistaarideks, retsenseeris ümarlaud kahte hiljuti ilmunud raamatut. Esimene neist on ajakirjanike Alessandro Lamacchia, Stefano Cavallito ja Paolo Vizzari portreeraamat “Noored ja julged” (“Giovani e audaci. Ritratti (quasi) veri dei cuochi che stanno rivoluzionando la cucina italiana”), mis annab ülevaate kolmekümnest noorest, alla 30aastasest kokast, keda peetakse itaalia köögi revolutsionääriks, “homseteks chefideks”, ning on kirjutatud positiivses ja julgustavas võtmes.

Teine kommenteerimisele tulnud raamat, David Paolini “Gurmeekokkade videvik” (“Il crepuscolo degli chef”), räägib aga modernse köögimaailma mõjuvõimust ja tekitatud meediamullist Itaalias valitseva tarbimiskriisi ajastul. Ümarlaud esitas provotseeriva küsimuse: kas gurmeekokad on vajumas videvikku ja kas uue tähena on taevasse tõusmas toiduainetootjad? Kas täna sööme me paremini? Kas televisioon edendab toidukultuuri või on tegu ebakvaliteetse tele-etendusega?

Maitsed.ee